torsdag 23 september 2010




heja all privatisering (!!?), 

hjälpte en att ringa till tandläkaren igår och ringer 

då till folktandvården dit den här gått och fått akuttandvård 

senare tid. behöver ha en tid för att fixa till det som krånglar 

med tanden, säger jag till tanten i luren som till och med var 

trevlig den här gången. svaret blev; du, jag är ledsen


men vi har nästan inga tandläkare kvar. vi har bara 2 stycken 
och kan inte ta emot patienter, ja förutom barn. det är privattandläkare 
som gäller nu om du behöver hjälp"


"va? vad säger du?" sade jag :O


"ja, till och med eva på sjukhustandvården ska sluta
och det kommer inte att komma någon ersättare där i år iaf"
svarar hon och låter nedstämd.


"jaha,  eeh. ja. hon är ju faktiskt min tandläkare.. jaha.
ojdå. vad händer med mej då, som går till henne? och
vad ska den här göra nu, som behöver ha tandvård
direkt?" 


"vi är jätteledsna att det är så här, det enda vi kan säga
nu är som sagt att det är privat tandvård som gäller, 
vi har inga tider. och kan inte få fram några. jobbar givetvis
på att anställa nya tandläkare men som det ser ut nu.. så
är det ingen på väg" 


- tanten i luren är ledsen, jag kan nästan känna att hon 
skäms. vi pratar ett tag i telefonen om tandläkarvården och
hur läget är nu. ganska intressant att få veta och frågvisa jag
fick svar av en människa som alldeles säkert ville få ur sej hur
det ligger till.


men dit jag vill komma, är; privattandläkare?
oj, vad jag vill "skylla" på alliansen nu! det riktigt kliar
i mina fingrar att skriva det: det här är ert fel". kan inte
göra det, jag har inget underlag för det. spelar egentligen
heller ingen roll för läget är skit! .. 


jag har, liksom vännen jag ringde åt igår, en tand som
är jättejättetrasig. eller, jag har två.
 jag har av min tandläkare, fått en prisuppgift
på vad det här kommer att kosta mej. 22800:-. 
tjugotvåtusenåttahundrakronor. det är två månadslöner,
för en undersköterska anställd inom kommunen. och är
man dessutom ensamstående. ja. jag badar inte i pengar.
folktandvården är bra. jag tänkte som så, att det får lov att kosta.
tänderna måste ju lagas! och hos folktandvården kan man dela upp
betalningen...


...ringde runt igår, till privata tandläkare - ringde 4 stycken här
i länet och ingen av dem, var ett dugg intresserade av att göra det.
de ville ha kontant. cash. den jag ville ha en tandläkartid till igår, 
har inte de pengarna i bakfickan. jag har definitivt inte 22800:- i bakfickan.  
jag har inte ens någon bakficka! .. 


jättebra med privat, för dem som lyckas starta upp, får
tjäna pengar och kan lägga upp jobbet som DE vill ha det. 
vem skulle inte vilja ha det så? jag skulle! 


men det är nu det börjar klia i mina fingrar - igen.
det är nu jag vill skriva;


"fredde & hans vänner har ju råd iaf...."
(för lite kul att retas är det :P ..)




men jag ska inte göra det. 
jag ska bara skriva;


det är förjävligt. 















7 kommentarer:

  1. ja det är för jävligt.man ska jobba mer så man tjänar mer,då betalar man mindre skatt och har snart kanske råd att gå till privat tandläkare.kruxet är bara att man måste ha ett jobb först.:( helst två.

    SvaraRadera
  2. ja mamma, vet du inte; arbete ger frihet!" ;) ta ett lån på en miljon eller två, starta eget :) anställ mej! heja, heja ;)

    SvaraRadera
  3. du vet vart jag står så jag tänker inte kommentera nåt om det ;)
    ...men...tanden...över 22000!?!?! hur fan har dom fått fram den summan?? ska du ha guldtand? ;) jag fick remiss till köping, blev sövd, 2 hål lagade och en visdomstand utopererad för 4700kr...å nä, det var inte rea ;) kram på du =)

    SvaraRadera
  4. ja, jag vet inte hörrududu, den ska byggas upp och grejas och donas... förstår inte själv hur det kan bli så galet dyrt! ..

    SvaraRadera
  5. Em: Jo men sen beror det ju på vad man ska ha för material i nya kronan... för är tanden FÖR trasig eller om man av annan anledning behöver en stifttand så är de ju inte gratis.... Det finns tre alternativ - plast, titan eller guld. Ett av dem är "billigt" men inte lika hållbart

    O jag har fått prisuppgift att rotfyllning till exempel kostar ungefär en tusing per rotkanal som ska rensas

    Bra skrivet o bra tänkt där Anna. Faktiskt så jag skulle vilja att Freddieboy med sina polers fick läsa. Men de kommenterar ju aldrig enskilda fall som jag läste idag i en artikel på Aftonbladet.
    För djävligt vart vi är på väg. Det gäller inte bara politiken utan HELA jävla samhällsklimatet. Jag blir rädd över det jag ser... det blir hårdare o hårdare.... men så har vi (Sverige/Svenskarna)ju alltid velat ta efter "them over there".

    Var o en "for himself" eller hur man nu säger.

    Men det finns ju de som påstår att förintelsen inte har hänt heller.....

    SvaraRadera
  6. Man kan ju undra vad alla tandläkare som slutat ska göra nu? Starta eget? Sadla om? Gå i pension?

    O varför har de sagt upp sig? Är det inte bra att jobba hos folktandvården?

    Tusen frågor eller så

    TVÅ tandläkare kvar... oj

    SvaraRadera
  7. förintelse, är inte det långt borta? :) eller? .. men visst, vi kommer hamna där amerika är, det tror jag. finns inget vi kan göra åt det heller.

    ja alltså, min prisuppgift handlade nog om två tänder slog det mej i morse :s (pinsamt) - men det är fortfarande dyrt. jag blir galen på detta. mest galen p åatt min tandläkare ska sluta :P

    ja, vad ska de göra? jag har hört rykten om att det inte är alltför bra att arbeta som tandläkare just nu.. men om de är sanna eller inte, det har jag inte en aning om. så jag ska kanske låta det vara osagt :)

    SvaraRadera