tisdag 23 februari 2010


Vi hade inte tur med vädret helle
r,
höll på att bli en passande rubrik
för min & Vicces lilla minisemester
som vi hade tillsammans med Linda
& Smilla. Det var när vi tankade på
Stl (som Jet numera heter) den fina
rubriken nästan beskrev vår helg på ett
väldans passande sätt. Men.
Det blev inte så, Linda hann hejda mej
från att åka iväg med bensinslangen
kvar i bilen... :) ..


I fredags bar det iväg klockan halv åtta på morgonen,
Linda rullade in med Mazdan precis som jag hade hoppats;
några minuter efter avsatt tid. Tur att vi är lika hon och jag,
för packat färdigt klockan 7:00 hade jag inte gjort. 3 väskor
och 4 påsar fullpackade lastade vi in i bilen, resan gick
smärtfritt till Leksand. Det blev ett par frågor från Vicce när
vi började närma oss Avesta som hette "är vi framme snart?"
"är det långt kvar?" och det var det ju inte! Bara ca 35 mil :)

I Leksand stannade vi, traskade ut från bilen och smakade
på kylan, brr! In på Mårtas och letade efter min kära faster
Anne som jobbar där. Med Vicce & Smilla retandes med
varandra & en del dalmasar kommenterandes Vicces AIK-
mössa så körde vi runt med kundvagnen och handlade lite
mat och mest godis att ta med oss till stugan i Glöte.
Mitt horoskop för veckan skulle sedan visa sej heta, till
och med understruket; akta dej för: godisfrossa!". Och jag
vet inte, kanske hade det vart bra att följa det för en gångs
skull. Ser ni någon ute på byn, liknande en godistomte, så
är det nu för tiden bara jag :)

Gasade efter sponsringen till ICA Mårtas vidare upp till
Mora. Det första jag tänkte innan vi (läs: vicce) skitglada
klev ur bilen vid McDonken var; shit, vi kommer få stryk
här uppe p.g.a V's aik-mössa :O" men! Det hade möjligtvis
vart ännu värre om vi kom in där med Leksandsmössor.
Vad vet jag. Hamburgaren var i vilket fall god även om det
luktar apa om rengöringsmedlet de gjorde rent toaletterna
med, Ajax utspätt med vatten (?!) svarade en personal att
det luktade när Vicce frågade. Yaaiks. Isch.
Byt medel McD'Mora!

Mätta och belåtna fortsatte vi färden, Orsaskogen är
låååång men det står en skön tall efter vägen, en tall som
ser ut som en....en.. en svamp? Linda, vad ser den ut som?
Nåväl, i Sveg var nästa stopp. Dollarstore hade vi tänkt oss
och Dollarstore blev det. Yeeeey, jag var i himmelen!
Vet vart jag ska shoppa när jag har råd iallafall. Massa
jättefina saker för jättelite pengar! Precis som det ska vara.
Tror det var från Sveg till Glöte ungefär 5 mil... och vi kom
fram ca 17:00 på kvällen.

Tacos fick bli fredagens kvällsmat och det var väl, vad vi
i stort sett hann med innan vi släpade oss ut i husvagnen
(Lindas pappa och Kjelle sov i stugan) för att se på film och
sova. Sova för Smilla, Vicce & mej. Film för Linda.
Precis som det brukar vara :)

Lördagen var kall! Vad skulle vi hitta på? Aktivitetshuset i
Lofsdalen lockade givetvis men när skulle vi komma iväg
egentligen? Tiden rann på, lyckades kasta oss iväg när
klockan var ungefär 17:00. Var in på Ica Nära där borta först
och inhandlade mer godis (varför, liksom) och några vykort
att sända till nära och kära.

I Aktivitetshuset kastade vi oss mot bowlingen som för övrigt
var apdyr! 290 spänn för en timme! Trodde jag skulle
svimma. Men skoj var det och 18:00 drog discobowlingen
igång, vi hann vara med en sväng på den också. Faktiskt,
så slutade det med att Vicce vann. Han fick mer poäng än
mej, på riktigt! Jag skojar inte. Det är säkert. Smilla, hon var
inte sådär himla road av bowlingen utan roade sej på sitt
eget lilla vis, genom att springa ifrån oss. Och så satt hon
fart.. vid 3e banan tänkte hon; jag måste testa!

och sprang ut på den och Linda efter, haha. Såg hur Linda
tänkte, hur ska jag göra det här nu då? samtidigt som hon
"röt i".. "SMILLA!" men fröken Bus ville inte höra sin
mammas desperata rop som hon testade för att slippa
springa ut på banan efter sin dotter. Upp på mittplasten
hoppade Linda och det knakade och brakade och jag satt
där i skinnsoffan och höll på att skratta mej ur den.
HAHA. Humor på riktigt xD

Efter bowlingen blev vi sugna på lite sportande i simulatorn
de hade där. Fotboll, golf, hockey bl.a. fick man spela,
mot en bioduk. Riktigt kul. Betalade för 30 minuter, de
glömde bort oss och vi fick spela i 1½ h :D Gissa om
Vicce (och jag) var svettiga efter det sportandet! Vill igen!

På söndagen bestämde vi oss för Leklandet i
Aktivitetshuset. Vi gav oss på klätterställningar,
lufthockeyspel och hoppborg strax efter lunch.
Upp i klätterhuset, ned för rutschkanorna, in i bollhavet,
hopp i hoppborgen, fika, en egen turnering i lufthockey,
upp i klätterhuset, ned för rutsch... ja ni förstår. Där for vi,
timme efter timme och vi hade riktigt jäkla skitskoj!
Vi kröp i tunnlar och hade oss och heey och håå, våra barn
hade kul - vi hade kul! Och jo, nog funderade vi på varför
vi var de enda vuxna uppe i klätterställningen... tänk vad
de missar, de som inte provar! Ujuj, barnasinnet är kvar!
Det roligaste (förutom att se Vicce SÅ nöjd) var när
Linda skulle ta sej ned i bollhavet. Ett försök att göra en
snygg entre slutade med att hon fastnade,i kanten man
var tvungen att ta sej över med, fötterna och gjorde en
"Anja".. alltså en säl, ned i bollarna med sitt berömda
"puh" som följd. Hahaha. Jag skrattar så tårarna
sprutar medan jag skriver. Linda, den Linda.

Sista kvällen sov vi i stugan, pappa Linda hade åkt hem
och vi var ensamma kvar. Linda sjöng visor för Smilla,
visste ni att den där låten som heter något med Kråksång?
har en vers som slutar med "alldeles precis - kanske"
(med vacker ton också)?
...........................Eller kan det vara så att
..........................................Linda hittade på... :)

Måndag morgon skulle vi åka hem och det var givetvis inte
längre jättekallt och mulet, utan bara 16 minus och
värmande sol. Vi höll alla tummar och tår för att bilen inte
skulle starta, en dag till kvar med bra anledning hade varit
great! Så blev det tyvärr inte, det var bara att tuta & köra.

Lite mer Dollarstore, lite mer McD'Mora. Lite mer fika efter
vägen, lite mer gnällande på hemvägen än dit och stackars
Smilla var ledsen från Säter & hem. Vicce var glad, han
lånade fröken Vildes hörselskydd och såg ut att kunna
sjunga "för vi har det bra, vi här bak i bilen" utan problem :) ..
21:00 var vi hemma, 30 minuter senare sov vi. Utmattade
efter en helt underbar helg tillsammans med
våra bästaste vänner :)

Vicce säger att han vill flytta till fjällen, "fast jag har det bra
hemma här hos dej mamma, med mina leksaker". Jag
önskar jag hade en egen stuga där uppe. Men! Men...

...vi kanske inte hade tur med vädret, alla minusgrader
hindrade oss från att kunna vara ute men vad gör det
när man har bra sällskap och barnen är nöjda ändå?
Absolut ingenting!..

...snart åker vi igen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar